کد مطلب:280072 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:536

مهدی و سیرتش
(اخرجه الحافظ ابوعبدالله نعیم بن حماد و عقدالدرر ص 36):

عن جعفر بن یسار الشامی، قال: یبلغ (من): رد المهدی المظالم حتی لو كان تحت ضرس انسان شیی انتزعه حتی یرده.

بنقل از ابن یسار شامی گفت: رد مظالم مهدی (ع) به حدی می رسد كه اگر مظلمه ای در زیر دندان انسانی باشد آنرا بیرون می كشد تا آنرا به صاحبش برمی گرداند.

(بحار ج 52 ص 361 و یوم الخلاص ص 325):

قال الصادق (ع): ان قائمنا اذا قام استقبل من جهلة الناس اشد مما الستقبله رسول الله (ص) من الجاهلیة. فقیل له: كیف ذلك؟ فقال: ان رسول الله اتی الناس وهم یعبدون الحجارة و الصخور و العیدان والخشب المنحوتة و ان قائمنا اذا قام اتی الناس و كلهمم یتاؤلون علیه كتاب الله و یحتج علیه به، و یقاتله علیه ما و الله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم كما یدخل الحر و القر.

امام صادق (ع) فرمود: همانا قائم ما چون قیام كند نادانها به او رو می نهند بسی سخت تر از آنچه حضرت رسول اكرم (ص) از جاهلیت دید، عرض شد: چگونه؟ فرمود: رسول خدا (ص) بسوی مردم آمد در حالی كه مردم سنگ و صخره و چوب و چوبهای تراشیده شده می پرستند و چون قائم (ع) قیام فرماید مردم همه قرآن كریم



[ صفحه 341]



را بر او تأویل ها می كنند و احتجاج نمایند و بر اساس تأویل خود با حضرت قتال می كنند هان بخدا قسم عدل قائم (ع) به درونه خانه های آنها داخل می شود همانند داخل شدن گرما و سرما.

(منتخب الاثر ص 308):

علی ابن عقبة عن ابیه قال: اذا قام القائم (ع) حكم بالعدل، و ارتفع فی ایامه الجور و امنت به السبل، و اخرجت الارض بركاتها، و رد كل حق الی اهله، و لم یبق اهل دین حتی یظهروا الاسلام، و یعترفوا بالایمان.

علی ابن عقبه بنقل از پدرش گوید: چون قائم (ع) قیام فرماید حكم به عدل كند در روزگار او ظلم و ستم از میان برداشته شود و راه ها ایمن گردد و زمین بركات خود را بیرون دهد و حق هر كس به او می رسد و هیچیك از این دین باقی نمی ماند جز اینكه اسلام را آشكار و اقرار به ایمان نماید.

(منتخب الاثر ص 309):

عن جابر عن ابی جعفر (ع) قال: ان العلم بكتاب الله عزوجل و سنة نبیه (ص) ینبت فی قلب مهدینا (ع) كما ینبت الزرع علی احسن نباته، فمن بقی منكم حتی یراه فلیقل حین یراه: السلام علیكم یا اهل بیت الرحمة و النبوة و معدن العلم و موضع الرسالة.

بنقل از جابر از حضرت امام باقر (ع) فرمود: همانا علم به قرآن كریم و سنت رسول اكرم (ص) در قلب مهدی (ع) حقایق می رویاند همچنانكه زراعت بهترین روئیدنی را می رویاند پس هر كس باقی بماند و آن حضرت را ببیند در حین دیدن بگوید: سلام بر شما ای خاندان رحمت و نبوت و معدن علم و جایگاه رسالت.

(عقدالدرر ص 155):

عن كعب الأخبار، قال: انی لأجد المهدی مكتوبا فی اسفار الأنبیاء ما فی حكمه ظلم و لا عیب.

كعب الاحبار گوید: من مهدی (ع) را در كتابهای پیغمبران (ع) نوشته دیدم كه در حكمش ظلم و عیبی نیست.



[ صفحه 342]



(عقدالدرر ص 155):

قال الباقر (ع): (فی الحجة): یحكم بین اهل التوراة بالتوراة و بین اهل الانجیل بالانجیل و بین اهل الزبور بالزبور و بین اهل القران بالقران. و یجمع الیه اموال الدنیا من بطن الارض و ظهرها، فیقول للناس: تعالوا الی ما قطعتم فیه الارحام و سفكتم فیه الدم الحرام و ركبتم فیه ما حرم الله عزوجل، فیعطی شیئا لم یعطه احد كان قبله و یملا الارض قسطا و عدلا و نورا كما ملئت ظلما و جورا و شرا.

امام باقر (ع) درباره ی حجت (ع) فرمود: میان اهل تورات بوسیله تورات و میان اهل انجیل به انجیل و میان اهل زبور بوسیله زبور و میان اهل قرآن بوسیله قرآن كریم حكم می كند و مالهای دنیا از باطن و ظاهر زمین در نزد او جمع می گردد و به مردم می فرماید. بیائید با اینكه قطع رحم كردید و خون حرام ریختید و مرتكب محرمات الهی شدید به گونه ای بخشش فرماید كه هیچكس پیش از او آنگونه نبخشیده باشد و زمین را لبریز از قسط و عدل و نور كند همچنانكه سرشار از ظلم و ستم و شر می باشد.

(بحار ج 52 ص 365 و یوم الخلاص ص 382):

قال الباقر (ع): اذا قام القائم بعث فی اقالیم الأرض فی كل اقلیم رجلا حاكما ثم یقول له. عهدك فی كفك فاذا ورد علیك ما لا تفهمه و لا تعرف القضاء فیه فانظر الی كفك و اعمل بما فیها.

امام باقر (ع) فرمود: هنگامی كه قائم (ع) قیام كند در هر اقلیمی از اقلیم دنیا مردی را حاكم قرار می دهد: و به آن حاكم فرماید: دستور حكومت تو در كف دستت نوشته چنانچه امری كه از دائره فهم تو بیرون باشد پیش آید و حكومت در آن را نمی دانی به كف دست خود نگاه كن هر چه در آن باشد بدان عمل نما.

(كشف الغمه ج 2 ص 467):

و روی عبدالله بن عجلان عن ابیعبدالله (ع) قال: انه قال: اذا قام قائم آل محمد (ص) حكم بین الناس بحكم داود و لا یجتاح الی بینة یلهمه الله تعالی فیحكم بعلمه و یخبر كل قوم بما استبطنوه و یعرف و لیه من عدوه بالتوسم، قال الله عزوجل: «ان فی ذلك لایات للمتوسلین و انها لبسبیل مقیم.



[ صفحه 343]



عبدالله بن عجلان از حضرت امام صادق (ع) فرمود: چون قائم آل محمد (ص) قیام كند در میان مردم مانند داود (ع) حكم فرماید و نیازی به بینه و شاهد ندارد بالهام خدای تعالی و بعلم خود حكم كند و هر چه مردم در باطن و درون خود می اندیشند بدانها خبر دهد و دوست و دشمن خود را از سیمای آنها با هوشیاری كه دارد باز شناسد چنانكه خدای عزوجل فرماید: (همانا در آن علامتهایی برای هوشمندان و همانا آن برای استوار است».

(اثبات الهداة ج 3 ص 454):

عن محمد بن مسلم قال: سألت اباجعفر (ع) عن القائم اذا قام بای سیرة یسیر فی الناس؟ فقال: بسیرة ما سار به رسول الله (ص) حتی یظهر الاسلام قلت: و ما كانت سیرة رسول الله (ص)؟ قال: ابطل ما كان فی الجاهلیة، و استقبل الناس بالعدل، و كذلك القائم (ع) اذا قام یبطل ما كان فی الهدنه مما كان فی ایدی الناس، و یستقبل بهم العدل.

بنقل از محمد بن مسلم (ره) گفت: از حضرت امام باقر (ع) پرسیدم وقتی كه قائم سلام الله علیه پرسیدم وقتی كه قائم سلام الله علیه قیام كند به چه روشی با مردم رفتار كند؟ فرمود: بهمان روشی كه حضرت رسول اكرم (ص) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشكار گشت، عرض كردم: روش و سیرت رسول خدا (ص) چگونه بود؟ فرمود: آن كارهایی كه در عهد جاهلیت بود باطل كرد و برانداخت و با عدل و داد به مردم روی آورد و این چنین قائم (ع) هم چون قیام كند آنچه در روزگار... در دست مردم بوده باطل كند و با عدل به مردم روی نهد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 455):

عن علی بن سوید عن ابی الحسن موسی (ع) قال: اذا قام قائمنا قال: یا معشر الفرسان سیروا فی وسط الطریق یا معشر الرجالة سیروا علی جنبی الطریق. الحدیث.

بنقل از علی بن سوید از حضرت امام ابوالحسن كاظم (ع) فرمود: چون قائم ما (ع) قیام كند فرماید: ای گروه سواران در وسط راه بروید و ای گروه پیادگان از دو طرف راه بگذرید.



[ صفحه 344]



(وسائل الشیعه ج 18 ص 198):

عن ابی جعفر (ع) فی حدیث قال: اذا قام قائم آل محمد (ع) حكم بحكم داود (ع) لا یسأل بینة.

امام باقر (ع) در ضمن حدیثی فرمود: چون قائم آل محمد صلوات الله و سلامه علیه قیام كند به حكم داود (ع) حكم فرماید و بینه و شاهد نپرسد.



[ صفحه 345]